22 May 2013

PEMBINAAN ITEM UJIAN / PEPERIKSAAN PERDAGANGAN TINGKATAN 4



PENGENALAN

Konsep pentaksiran, pengujian dan penilaian adalah saling  berkaitan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Ianya bertujuan untuk meningkatkan tahap keberkesanan dan kualiti sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran.

Pengujian adalah proses mengukur pencapaian pelajar yang dilakukan secara ujian bertulis atau lisan. Ujian bertulis asalah set soalan yang piawai yang perlu dijawab bersama satu prosedur yang sistematik bagi mengukur sampel tingkah laku atau perubahan seseorang individu atau pelajar.

Pengukuran adalah proses mengukur pencapaian pelajar yang meliputi pelbagai kaedah seperti pemerhatian, ujian bertulis dan ujian lisan. Pengukuran dapat dijelaskan melalui angka iaitu skor yang diperolehi pelajar dalam sesuatu ujian.

Penilaian boleh dianggap sebagai proses membuat pertimbangan atau keputusan dalam memberikan nilai, mutu, kualiti atau harga bagi sesuatu benda atau perkara.

Penggubalan sesuatu kertas ujian perlu mengikut spesifikasi ujian yang telah ditetapkan supaya ujian yang dilaksanakan kepada pelajar mempunyai kebolehpercayaan dan kesahan yang tinggi. Oleh itu, sebelum pembinaan item ujian dibina. Seorang guru perlu mengkaji sukatan pelajaran, menganalisis objektif pengajaran, menentukan jenis soalan dan menentukan bilangan soalan.

Jadual Penentu Ujian sangat penting kerana dapat menjadi panduan kepada guru dalam pembinaan item ujian supaya item-item yang dibina merangkumi semua kandungan pengajaran yang telah diajar.

Justeru itu, sebelum pembinaan item ujian banyak faktor yang perlu diambil kira untuk memastikan item ujian yang dibina berkualiti dan mencapai tahap piawaian yang telah ditetapkan.


JADUAL PENENTU UJIAN

Jadual Penentu Ujian (JPU) juga dikenali sebagai “Test Blue Print” atau “Test Specification”.  JPU merupakan dokumen penting kepada guru untuk mengajar dan menggubal soalan. Jadual ini merupakan panduan objektif kepada guru sebelum menggubal soalan bagi menentukan kesahan yang tinggi.

Eleman-eleman yang perlu ada dalam JPU ialah:

  1. Kandungan ujian
  2. Bentuk soalan
  3. Panjang soalan
  4. Aras soalan
  5. Peratus soalan
  6. Bilangan soalan atau jumlah soalan
  7. Aras dan kemahiran atau kesukaran

Kepentingan JPU adalah:

a.    Mengelakkan sesuatu ujian dibina secara sembarangan.
b.    Menjamin kesahan sesuatu ujian.
c.    Menimbulkan rasa kepentingan sesuatu topik dan aras-aras kemahiran.
d.    Menentukan keseimbangan antara topik dengan aras-aras kemahiran yang diuji.
e.    Memberi panduan untuk membuat format ujian.
f.     Memberi panduan untuk membentuk soalan.
g.    Mengambil kira bilangan masa yang diperuntukkan untuk sesuatu topik.
h.    Membolehkan perbandingan dibuat antara satu ujian dengan ujian yang lain.

Langkah Am Penyediaan Item Ujian

  1. Menyediakan JPU
Supaya item-item ujian yang dibina itu mewakili keseluruhan kandungan pelajaran mengikut domain dan peringkat objektif pengajaran yang ditentukan sebelum pengajaran dimulakan.

  1. Menulis item ujian
Ringkas dan mudah difahami, jawapan berkaitan pengetahuan/kemahiran yang spesifik daripada tajuk pengajaran tertentu, arahan jelas (huruf besar), unit dan ketepatan ukuran.

  1. Menyemak item ujian
Arahan tepat, bahasa yang mudah difahami, Soalan cukup dan seimbang, tidak mengandungi petanda jawapan.

  1. Menilai item ujian
Arahan dan bahasa mudah difahami, jelas dan maklumat yang cukup, Soalan cukup dan seimbang, Jawapan mengikut kehendak dan masa cukup utk jawab..
  1. Membuat kajian rintis terhadap keseluruhan item
Kesesuaian item-item kepada pelajar yang setara dari segi keupayaan dengan pelajar sasaran.

Pembahagian Soalan Dalam Jadual Penentu Ujian

Bhasah Abu Bakar (2009), Sesuatu ujian yang dibina berdasarkan dengan perkadaran 25 peratus soalan yang berkemahiran rendah, 40 peratus adalah soalan bekemahiran sederhana dan 35 peratus adalah soalan beraras tinggi. Kemahiran rendah, sederhana dan tinggi adalah relative mengikut perkembangan pelajar.

Pengetahuan – Kefahaman    25%
Kefahaman – Aplikasi             40%
Analisis – Penilaian                 35%

Oleh itu, jumlah soalan yang dibina adalah berdasarkan dengan perkadaran di atas. Pengiraan yang terperinci boleh dirujuk pada Jadual Penentu Ujian di muka surat sebelah.




JADUAL PENENTU UJIAN
    MATA PELAJARAN PERDAGANGAN
TINGKATAN     4


Peperiksaan : Ujian Pertengahan Tahun 2012

Jenis Ujian  : Objektif                                                                                                 
                                                                                   

Bil
TAJUK
ARAS TAKSONOMI BLOOM
JUMLAH ITEM
WAJARAN %
PENGETAHUAN
KEFAHAMAN
APLIKASI
ANALISIS
SINTESIS
PENILAIAN
1.0
ASAS KEPADA PERDAGANGAN
S7, S25
S8, S22, S34
S13,S23, S37
S24, S25
S26
S21, 38
13
32.50
2.0
UNSUR PERDAGANGAN
S9
S17
S14
3
7.50

3.0
PERNIAGAAN DALAM NEGERI
S19
S10,S11, S18, S31, S32, S35, S40
S16,S27, S33, S39
S20
S29, S30
S12
16
40.00
4.0
PERNIAGAAN ANTARABANGSA
S1
S2, S28
S3
S4, S15
S5
S6
8
20.00

JUMLAH ITEM
5
13
8
5
5
4
40

WAJARAN %
12.5
32.5
20
11.7
11.7
11.7
100.00




DOMAIN KOGNITIF TAKSONOMI BLOOM

Dalam pembinaan item objektif dan subjektif yang akan dibina adalah berasaskan kepada 6 aras dalam Taksonomi Bloom iaitu pengetahuan, kefahaman, aplikasi, analisis, sintesis dan penilaian. Domain Taksonomi Bloom menitik beratkan aspek kognitif atau pengetahuan. Taksonomi ini bercorak hierarki iaitu dari tahap rendah kepada tahap tinggi dan  eleman-eleman tersebut dibahagi kepada 2 bahagian iaitu aras rendah dan aras tinggi.

Enam Peringkat dalam Domain Taksonomi Bloom adalah:

  1. Pengetahuan - daya ingatan
§  Keupayaan mengingat fakta, idea, pendapat, prinsip, prosedur dan peristiwa yang berlaku.
§  Ciri-ciri soalan berasaskan pengetahuan ialah:
Ƙ  Mengingat pengetahuan  sama seperti pengajaran guru.
Ƙ  Tidak perlu mengubah pengetahuan dalam bentuk baru.
Ƙ  Jawapan dapat ditentukan betul atau salah.
Ƙ  Menggunakan perkataan seperti siapa, apa, di mana, bila, beri definisi, takrifkan, huraikan, labelkan, padankan, namakan, nyatakan

  1. Kefahaman
§  Keupayaan pelajar menjelaskan pengetahuan secara yang bermakna dalam bentuk tulisan, lisan atau simbol tertentu
§  Menterjemah – Terjemah tanpa mengubah makna asal
§  Menafsir - Tafsir idea dalam bentuk tersurat atau tersirat
§  Mengekstrapolasi - buat telahan atau inferens mengenai peristiwa pada masa hadapan berdasarkan maklumat yang diterima
§  Memerlukan bahan atau alat komunikasi dan dinyatakan mengikut kefahaman  sendiri.
§  Menggunakan perkataan seperti huraikan, bandingkan, nyatakan, bezakan, anggarkan, terangkan, berikan contoh, tulis semula, rumuskan

  1. Aplikasi
§  Keupayaan menggunakan konsep, prinsip, teori, hukum, prosedur dan kaedah am dalam situasi khusus dan situasi am
§  Sebut semula masalah lama perlu menentukan prinsip,  kesesuaian dan had untuk menyelesaikan masalah baru dan berikan alasan.
§  Ciri-ciri soalan proses mental aplikasi.
§  Berkaitan dengan masalah situasi baru yang tidak  sama dengan masalah yang dibincang dalam bilik darjah.
§  Menggunakan perkataan seperti pilih, buat, kirakan, tunjukkan, laksanakan, sediakan, kaitkan, selesaikan, gunakan


  1. Analisis
§  Keupayaan memecahkan sesuatu perkara kepada unsur-unsur kecil dan memperlihatkan pertalian antara unsur-unsur tersebut.
§  Analisis unsur, analisis hubungan, analisis prinsip
§  Soalan memerlukan fikiran kritik, bukan mengulang pengetahuan yang dipelajari.
§  Perkataan yang digunakan seperti mengapa, kenapa, apakah faktor, buatkan rumusan, buktikan

  1. Sintesis
§  Keupayaan menggabungkan unsur-unsur dan bahagian-bahagian supaya sesuatu dokumen itu menjadi lebih berstruktur, tersusun menyeluruh.
§  Penyampaian, himpunan, cadangan.
§  Soalan bebas dijawab dari segi isi atau masa.
§  Hasilnya dinilai oleh “pengguna”
§  Perkataan yang digunakan seperti ramalkan, hasilkan, tuliskan, cadangkan apa akan
berlaku.

  1. Penilaian
§  Keupayaan menilai sesuatu perkara berasaskan kriteria yang perlu diketahui pelajar.
§  Soalan situasi tentang perkara baru yang diuji  melalui proses mental peringkat penilaian.
§  Perkataan yang digunakan sepertipertimbangkan, taksirkan, tentukan, pertahankan.



PEMBINAAN ITEM OBJEKTIF

Ujian pencapaian adalah ujian yang penting kepada guru untuk mengetahui sejauh mana pelajar-pelajar memahami proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Jika ujian dibina dengan baik, guru boleh membandingkan pencapaian itu dengan pelajar-pelajar lain. Ujian pencapaian yang dilaksanakan di sekolah selalunya dibina oleh guru-guru mata pelajaran di sekolah tersebut. Bagaimanapun, ujian yang disediakan oleh guru untuk pelajar-pelajarnya sendiri adalah lebih tepat untuk mengukur pencapaian mereka kerana ujian tersebut hanya ditumpukan kepada kandungan pelajaran yang diajar oleh guru.

Pembinaan item objektif bermaksud item atau soalan yang mempunyai jawapan tepat atau tertentu atau spesifik, seperti item betul-salah, aneka pilihan, padanan atau pelengkapan. Semua item ini mempunyai jawapan tertentu, sama ada betul atau salah, jawapan daripada beraneka pilihan yang betul, padanan yang betul atau perkataan pelengkap yang betul.


PEMBINAAN ITEM BERANEKA PILIHAN

Pembinaan item beraneka pilihan terbahagi kepada tiga bahagian iaitu:

  • Stimulus/Rangsangan
*      Bahagian soalan yang mengandungi maklumat khusus di mana soalan itu didasarkan, mungkin berbentuk teks, grafik, jadual atau perbualan.

  • Stem/Badan Soalan
*      Bahagian soalan yang mengandungi tugasan dan biasanya berbentuk ayat lengkap, ayat tidak lengkap atau soalan.

  • Opsyen/Pilihan Jawapan
*      Bahagian soalan yang mengandungi jawapan pilihan, yang biasanya berbentuk angka, simbol, frasa, gambar rajah atau jadual. Terbahagi kepada dua iaitu
§  Kunci               -  jawapan yang betul
§  Pengacau        -  bukan jawapan

Soalan jenis beraneka pilihan ini dikatakan sukar dibina dan sukar juga dijawab oleh pelajar, tetapi mudah diperiksa kerana boleh diperiksa oleh komputer dengan menggunakan borang OMR.

Kebanyakkan pelajar mendapati soalan beraneka pilihan sukar dijawab berbanding soalan jenis esei, sebab mereka perlu mengetahui jawapan secara tepat untuk menjawab soalan. Berikut adalah 9 prinsip untuk menyediakan soalan berbentuk beraneka pilihan.
  1. Arahan hendaklah jelas
  2. Soalan dan semua jawapan hendaklah ditulis secara padat, jelas
  3. Perkataan sepunya tidak diulang-ulang
  4. Jawapan pilihan secara yang menarik
  5. Taburan jawapan betul perlu dibuat secara rawak
  6. Jawapan pilihan perlu ditulis sama panjang,
  7. Kurangkan Jawapan berbentuk “Semua di atas” atau “Tiada satu pun di atas”
  8. Aras kesukaran setiap soalan perlu setara
  9. Jawapan pilihan boleh disusun mengikut abjad, nilai nombor atau tahun


PEMBINAAN ITEM OBJEKTIF PELBAGAI PILIHAN

Dalam pembinaan item, saya menfokuskan kepada Bab 3 Perniagaan Antarabangsa. Berikut adalah contoh-contoh pembinaan item mengikut aras Taksonomi Bloom.


SOALAN OBJEKTIF BERANEKA PILIHAN

Soalan Aras Pengetahuan


Rounded Rectangle: • Sejenis dokumen yang dikeluarkan oleh pengeksport kepada pengimport.
• Tujuannya adalah untuk menuntut bayaran daripada pengimport.






  1. Apakah dokumen tersebut?
A  Bil udara
B  Surat cagaran
C  Bil perintah bayaran
D  Borang pengakuan kastam

Kategori soalan: Aras 1 dalam Taksonomi Bloom iaitu pengetahuan.

Tujuan: Mengingat semula semua perkra-perkara yang telah dipelajari. Pada aras ini, pelajar akan diuji semula dengan fakta-fakta yang spesifik sehingga teori-teori yang sukar yang telah dipelajari.

Ciri-ciri Soalan
Soalan yang dibina pada aras pengetahuan menekankan proses mengingat kembali fakta, istilah, strategi dalam menyelesaikan masalah atau peraturan.

Ulasan
Soalan satu ini, dibina menggunakan proses mental pada tahap yang paling rendah  iaitu aras pengetahuan. Soalan yang dibina hanya memproses idea-idea dan pengetahuan secara terus kerana stimulus yang dinyatakan dalam soalan adalah maklumat yang serupa dengan pengajaran guru dan dalam buku teks.

Cara penyoalan juga mudah kerana menggunakan perkataan “apakah” menguji kebolehan pelajar untuk mengingat kembali fakta yang telah dipelajari dan mencari maklumat dalam petikan (stimulus) tentang dokumen perniagaan antarabangsa tersebut. Berdasarkan fakta tersebut pelajar akan cuba mengingat dan mengenalpasti fakta dan teori sebelum memilih jawapan. Soalan aras pengetahuan tidak memerlukan pelajar mengatur isi fakta dalam bentuk yang baru kerana soalannya adalah secara jelas dan tersurat .

Oleh itu, berdasarkan soalan aras pengetahuan ini, guru dapat menilai sejauh mana keupayaan pelajar untuk menyimpan maklumat dalam stor ingatan jangka panjang mereka serta dapat menguji keberkesanan fakta dan teori yang disampaikan oleh guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran.


Soalan Aras Kefahaman

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQZ8cAhoIxNpgQx541Jhq9ambxi-6Jzk2A7SQvP9Mae6dOXEHAr

  1. Kempen di atas adalah untuk  ____________.
A   Menambahkan import
B   Mengurangkan import
C   Meningkatkan eksport
D   Meminimakan eksport

Kategori soalan: Aras 2  dalam Taksonomi Bloom iaitu kefahaman.

Tujuan: Memahami sesuatu bahan, menjelaskan atau memberi makna kepada sesuatu
   perkara, dan menjangkakan kemungkinan.

Ciri-ciri Soalan
Soalan yang dibina pada aras kefahaman memerlukan pelajar memahami tentang sesuatu perkara. Melibatkan kebolehan pelajar menerangan prinsip atau teori dengan perkataan lain dan menggunakan contoh yang sesuai.

Ulasan
Soalan ini dibina dengan menggunakan proses menaakul pada aras rendah. Dalam konteks soalan di atas menguji kebolehan pelajar untuk memahami maksud simbol dan kemampuan untuk memberi maklumat dengan menggunakan perkataan sendiri tanpa menghilangkan maksud asal simbol (stimulus) yang dinyatakan. Berdasarkan simbol di atas pelajar perlu membuat pengecaman idea dan menterjemahkan simbol melalui kefahaman sendirri dalam bentuk ayat.

Pelajar pada tahap ini memerlukan daya ingatan yang tinggi bagi menghubungkaitkan fakta dengan maklumat dan simbol (stimulus) yang telah diberikan. Pelajar akan cuba menyelesaikan masalah dengan memikirkan perkara-perkara tersirat dalam petikan untuk menjawab soalan. Stem yang dinyatakan dalam soalan adalah berbentuk secara terus dan mudah difahami oleh pelajar. Berdasarkan soalan aras pemahaman ini, guru dapat  mengenal pasti sama ada pelajar dapat memahami konsep atau tidak secara tersurat dan tersirat dalam proses pengajaran dan pembelajaran.


Soalan Aras Aplikasi

  1. Maklumat berikut berkaitan dengan perniagaan Encik Khairul.

Rounded Rectangle: Encik Khairul adalah pengusaha perabot kayu jati terbesar di Pahang. Beliau menghasil pelbagai jenis perabot dan ingin mengeksportnya.






Saluran eksport yang manakah sesuai digunakan oleh Encik Khairul?
I    Ejen eksport
II   Kedai sejaras
III  Pejabat cawangan
IV  Pameran perniagaan
A   I dan II                                                              C   II dan III
B  I dan IV                                                            D   III dan IV

Kategori soalan: Aras 3 dalam Taksonomi Bloom iaitu aplikasi.

Tujuan: Menggunakan pengetahuan mujarad (abstrak) untuk menyelesaikan situasi maujud (konkrit). Teori, prinsip, kaedah, peraturan dan undang yang dipelajari perlu diingat bagi mengatasi situasi atau masalah.

Ciri-ciri Soalan
Menggunakan maklumat dalam situasi yang baru, termasuk menyelesaikan masalah menggunakan prinsip, kaedah, hukum, teori, formula. Membina graf daripada data. Menggunakan pengetahuan mujarat (abstrak). Menyelesaikan masalah atau situasi maujud (konkrit).

Ulasan
Soalan ketiga ini, melibatkan tiga kebolehan iaitu mengingat semula pengalaman, kemahiran dan pengetahuan yang diperolehi. Keduanya, pelajar perlu memahami petikan situasi (stimulus) untuk menghubung kaitkan dengan teori, fakta dan prinsip yang telah dipelajari. Pada peringkat ini, pelajar akan menggunakan pengalaman sedia ada untuk memahami teks yang dibaca dan seterusnya mengaplikasikan sesuatu yang diperolehi daripada bahan  yang dibaca dalam konteks baru .

Oleh itu, soalan ini memerlukan pelajar benar-benar memahami konsep, teori, prinsip dan hukum untuk menyelesaikan masalah. Soalan aras aplikasi ini biasanya memerlukan penggunaan proses aplikasi mental.


Soalan Aras Analisis

                     

  1. Andaikan rajah di atas adalah berkaitan dengan perniagaan antarabangsa Malaysia. Antara berikut, pernyataan manakah benar tentang ruang bertanda X dan Y.

X
Y
A
Pelajar luar negara belajar di negara kita.
Rakyat Malaysia membeli kereta buatan negara asing.
B
Pelancong tempatan melancong ke luar negara.
Malaysia menjual kereta sendiri kepada rakyat negara asing.
C
Malaysia membeli jentera dari negara Jepun
Jepun membeli minyak sawit Malaysia.
D
Pelancong tempatan melawat luar negara.
Pelancong luar negara melawat negara kita.

Kategori soalan: Aras 4 dalam Taksonomi Bloom iaitu analisis.

Tujuan:  Menaakul, mencari sebab dan musabab. Meleraikan suatu  tajuk kepada beberapa
               bahagian.

Ciri-ciri Soalan
Mengenalpasti pertalian idea, mencari persamaan dan perbezaan yang wujud di antaranya. Membezakan antara fakta, pendapat, andaian atau rumusan yang dibuat. Menguji pelajar memecahkan dan menghubungkaitkan sesuatu perkara.

Ulasan
Soalan keempat ini memerlukan pelajar mengenalpasti bahagian-bahagian perniagaan antarabangsa dan komponen-kompenannya. Seterusnya, pelajar perlu menghubungkaitkan komponen-komponen perniagaan antarabangsa (ekport dan import) dengan situasi di X dan Y.

Pelajar juga perlu mengetahui maksud eksport dan import sebelum menghubungkaitkan dengan situasi tersebut. Soalan ini memerlukan pelajar membuat pertimbangan dengan situasi yang diberikan untuk memilih jawapan dan bukannya distraktor.

Soalan ini menguji pelajar sama ada pelajar dapat menganalisis dan membezakan maklumat yang dinyatakan berdasarkan fakta dan kefahaman yang telah diketahui pelajar. Soalan aras analisis ini juga dapat melihat bagaimana pelajar dapat menghubungkaitkan dan mencerakin maklumat yang diperolehinya.


Soalan Aras Sintesis

  1. Antara berikut, yang manakah menunjukkan susunan prosedur yang perlu dituruti oleh   pengeksport setelah menerima inden?
      I   Menempah ruang kapal
II  Memuatkan barang dalam kapal
III  Menuntut bayaran daripada pengimport
IV  Menyediakan pelbagai dokumen yang berkenaan
A   I, II, III, IV                                       C  II, III, IV, I
B   I, IV, II, III                                       D  III, IV, II,I

Kategori soalan: Aras 5 dalam Taksonomi Bloom iaitu sintesis.

Tujuan : Membentuk supaya menjadi struktur yang baharu.

Ciri-ciri Soalan
Memerlukan pelajar mencantum beberapa eleman kecil menjadi satu eleman besar  yang menjadi kesatuan atau hubungan yang logik.

Ulasan
Soalan pada aras sintesis ini, memerlukan mencantumkan bahagian-bahagian supaya menjadi satu keseluruhan seperti melibatkan, mengatur dan menggabungkan bahagian-bahagian supaya menjadi struktur yang baru. Hasil gabungan itu akan menjadi satu komunikasi yang unik, cadangan operasi atau satu set perhubungan mujarad teori.

Berdasarkan soalan di atas, pelajar perlu menyusun susunan prosedur yang  yang perlu dituruti oleh pengeksport setelah menerima inden.   Soalan ini memerlukan keupayaan pelajar untuk menggabungkan sesuatu struktur yang lebih jelas dan seterusnya pelajar mengapliksikan apa yang telah dipelajari sebelum itu bagi memperolehi hasil yang baru. Melalui soalan ini pelajar perlu mensintesiskan sesuatu fakta bagi memperolehi maklumat baru.



Soalan Aras Penilaian

  1. Perbezaan yang manakah benar antara bil muatan dengan bil udara.


Bil Muatan
Bil Udara
I
Digunakan apabila barang dihantar dengan kapal
Digunakan apabila barang dihantar dengan kapal terbang
II
Merupakan dokumen hak milik
Bukan dokumen hak milik
III
Tidak boleh dicagarkan kepada bank untuk mendapat pinjaman
Boleh dicagarkan kepada bank untuk mendapat pinjaman
IV
Tidak boleh digunakan untuk menuntut barang yang diimport
Boleh digunakan untuk menuntut barang yang diimport

A    I dan II                                                      C   II dan III
B   I dan IV                                                      D   III dan IV

Kategori soalan: Aras 6 dalam Taksonomi Bloom iaitu penilaian.

Tujuan : Membuat penilaian dan pertimbangan berdasarkan kriteria tertentu. Melibatkan penghakiman terhadap satu alat dan kaedah yang digunakan untuk mencapai sesuatu tujuan.

Ciri-ciri Soalan
Memerlukan pelajar membuat pertimbangan, menilai, mengesahkan, mengkritik dan memberi pendapat terhadap sesuatu pernyataan untuk mencapai atau mendapatkan sesuatu kesimpulan.

Ulasan
Pada peringkat ini, pelajar perlu mempunyai pemahaman yang tinggi dan sepatutnya pelajar boleh meneliti secara tepat serta menentukan yang mana satu maklumat yang diberikan itu benar atau salah. Soalan ini juga menguji keupayaan pelajar menilai dan membezakan sesuatu perkara berasaskan kriteria yang perlu diketahui. Pelajar juga harus berkeupayaan menilai kewajaran atau ketepatan sesuatu fakta atau hujah supaya dapat membuat kesimpulan yang matang.



PEMBINAAN ITEM SUBJEKTIF

Pembinaan item subjektif adalah sangat sesuai untuk mengukur tahap kognitif murid pada peringkat yang lebih tinggi, seperti mengukur penguasaan pelajar dalam menganalisis, mensintesis, membuat pertimbangan, menilai dan membuat keputusan yang memerlukan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif.

Prinsip Am Penyediaan Item Subjektif

  1. Penulis semak sukatan pelajaran dan objektif pengajaran, supaya soalan yang dihasilkan menepati sukatan pelajaran dan objektif pengajaran tersebut.
  2. Arahan hendaklah jelas tentang panjang jawapan dan sama ada pelajar perlu menjawab dalam kertas soalan (mengisi ruang kosong) atau dalam kertas jawapan.
  3. Soalan hendaklah ditulis secara padat dan jelas.
  4. Aras kesukaran setiap soalan perlu setara.
  5. Soalan perlu ditulis supaya pelajar dapat membayangkan kerangka struktur yang memandu pelajar menjawab.
  6. Tentukan permarkahan untuk memudahkan penyediaan skema jawapan.
  7. Lebihkan soalan berjawapan pendek (1/2 muka surat) daripada soalan berjawapan panjang (2-3 muka surat), supaya lebih banyak soalan boleh diberikan.


PEMBINAAN ITEM ESEI

Soalan Esei

Syarikat Songket Cantik Sdn. Bhd. adalah sebuah syarikat yang mengeluarkan kain songket dan barang siap yang berkaitan songket. Hasil keluarannya dipasarkan ke Thailand dan Jepun. Encik Yasar selaku pengarah syarikat bercadang meneroka pasaran baru di Australia. Setelah membuat penyelidikan pasaran, beliau mendapati keluaran songket yang diminati di Australia adalah:

Jenis
Peratus
Baju wanita
10%
Kain songket
22%
Baju kemeja
18%
Topi Hiasan
14%
Tali Leher
13%
Beg
13%
Alas Meja
10%

Dalam mesyuarat Lembaga Pengarah Syarikat, ramai ahli lembaga pengarah kurang yakin dengan keupayaan syarikat untuk memasarkan keluaran songket mereka ke Australia. Mereka menyatakan terlalu sukar untuk mengutip bayaran dan prosedur eksport yang ketat menimbulkan masalah. Namun Encik Yasar mengatakan bahwa industri songket tidak akan berkembang jika pasaran baru tidak diterokai. Berdasarkan pasaran yang ada, beliau yakin pasaran batik di Australia amat berpotensi.

  1. Tentukan halangan yang bakal dihadapi oleh syarikat apabila mengeksport songket ke Australia. (10 markah)
  2. Pada pendapat anda, produk songket manakah yang berpotensi untuk terus mendapat sambutan di Australia dalam jangka masa panjang? Beri alasan anda. (5 markah)

Jawapan:

a)    -     Prosedur kastam dan pelbagai sekatan perniagaan
-       Penggunaan mata wang yang berlainan
-       Penggunaan bahasa yang berlainan
-       Risiko yang tinggi
-       Cara pembayaran yang berbeza
b)    Kain songket/corak yang cantik/sesuai dipakai oleh sesiapa sahaja dalam semua musim. Terdapat pelbagai pilihan kerana ….
-     Pasaran yang lebih luas
-       Pengeluaran berskala besar
-       Pertukaran pengetahuan dan teknologi
-       Lebih banyak sumber bekalan diperolehi
-       Menjimatkan kos dan meningkatkan kualiti

Kategori soalan: Aras 6 dalam Taksonomi Bloom iaitu penilaian.

Tujuan : Membuat penilaian dan pertimbangan berdasarkan kriteria tertentu. Melibatkan penghakiman terhadap satu alat dan kaedah yang digunakan untuk mencapai sesuatu tujuan.

Ciri-ciri Soalan
Memerlukan pelajar membuat pertimbangan, menilai, mengesahkan, mengkritik dan memberi pendapat terhadap sesuatu pernyataan untuk mencapai atau mendapatkan sesuatu kesimpulan.

Ulasan
Soalan ini adalah berdasarkan kajian kes, yang memerlukan pemahaman yang tinggi ketika membaca.  Pelajar perlu membaca, mengkaji dan memahami  kajian kes ini dengan teliti. Pelajar perlu membuat pertimbangan secara tepat serta tahu membezakan antara benar atau salah. Pandangan yang logik perlu diketengahkan untuk menilai, membanding dan menjustifikasi. Soalan ini melibat pemikiran yang kritis dan kreatif.

Contohnya, soalan b, menyuruh pelajar untuk memilih jenis songket mana yang berpotensi untuk terus mendapat sambutan di Australia dalam jangka masa panjang. Disini pelajar perlu menggunakan minda logik untuk memberi pandangan dalam menjawab soalan tersebut. Soalan ini memerlukan pelajar memberikan respon terbuka yang memerlukan pelajar menghubung kaitkan anatara satu idea dengan idea yang lain daam satu bentuk yang teratur, mudah dibaca dan difahami. Manakala soalan a, walaupun soalan masih di aras penilaian tetapi soalan itu memerlukan pelajar member respon tertutup kerana pelajar perlu menjawab soalan-soalan itu dari segi kandungan dan juga bentuk yang dikehendaki.

Secara keseluruhannya, pelajar perlu membuat penelitian dan pertimbangan maklumat dan idea yang diguna pakai sama ada menepati kriteria dan piawaian soalan. Pelajar juga harus berkeupayaan menilai kewajaran atau ketepatan sesuatu fakta atau hujah supaya dapat membuat kesimpulan yang matang.



RUMUSAN

Pengujian, pengukuran dan penilaian adalah antara beberapa konsep penting dalam dunia pendidikan kerana bertujuan untuk meningkatkan tahap keberkesanan dan kualiti sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran. Konsep ini mengambil kira pelbagai faktor supaya dapat membantu guru dalam membuat keputusan yang tepat bukan sahaja dari segi ujian bertulis tetapi juga boleh mengukur tingkah laku dan perubahan seseorang pelajar supaya dapat melahirkan pelajar yang berkualiti dari segi akademik dan sahsiah.

Dalam pembinaan item langkah utama yang paling penting adalah jadual penentu ujian atau JPU. JPU sangat penting supaya guru dapat membina soalan ujian berdasarkan tajuk yang telah diajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Selain itu, tujuan JPU dibina adalah supaya guru dapat mentadbir aras soalan supaya soalan yang dibina benar-benar berkualiti dan dapat mengukur pencapaian pelajar dengan tepat. Berdasarkan pencapaian pelajar tersebut, guru boleh mengenalpasti tajuk-tajuk yang masih belum dikuasai oleh pelajar dan seterusnya guru dapat memberi penekanan terhadap tajuk tersebut.

Guru juga perlu mempunyai kemahiran dan mengetahui domain kognitif Taksonomi Bloom untuk membantu guru membina soalan yang berkualiti dan bermutu. Pembinaan soalan atau item berdasarkan aras yang terdapat dalam Taksonomi Bloom dapat memudahkan guru dalam membina dan menganalisis soalan dari aras rendah ke aras tinggi. Ini kerana, kebanyakan soalan objektif menggunakan aras pengetahuan, kefahaman dan aplikasi manakala soalan esei lebih kepada aras tinggi seperti analisis, sintesis dan penilaian.
Oleh itu, sebagai seorang guru perlu mempunyai pengetahuan dan kemahiran dalam pembinaan item supaya guru dapat membina item yang berkuali dan mengikut standard piawaian yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.




RUJUKAN

Ahmad Mohd Salleh.(2011). Kurikulum, Metadologi dan Pedagogi Pengajian Islam. Selangor: Oxford Fajar Sdn. Bhd.

Bhasah Abu Bakar. (2009). Asas Pengukuran Bilik Darjah. Tanjung Malim: Quantum Books.

Kamarudin Husin dan Siti Hajar Abdul Aziz. (2004). Pedagogi Asas Pendidikan. Selangor: Kayazano Enterprise.

Loo Chee Kuang. (2012). Fokus Sukses Perdagangan. Selangor: Penerbitan Pelangi.

Azhanhamin. (2012). Pengukuran dan penilaian dalam pendidikan. http://www.slideshare.net/azanhamin/hbef3203-pengukurandan penilaiandalampendidikan (Akses 20 Oktober 2012)

1 comment:

  1. Assalamualaikum wbt...mohon share maklumat ini ye...terima kasih.

    ReplyDelete