1.0
PENGENALAN
Buku teks merupakan sumber yang amat penting
dalam proses sistem pendidikan formal di sekolah seluruh Malaysia. Ini kerana
buku teks adalah sumber rujukan utama yang digunakan oleh guru dan pelajar
dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
Buku teks perdagangan tingkatan 5 yang telah
diterbitkan adalah berdasarkan huraian sukatan pelajaran yang telah ditetapkan
oleh Bahagian Kurikulum Teknikal dan Vokasional, Kementerian Pelajaran
Malaysia. Isi kandungan mata pelajaran Perdagangan
bukan sahaja dapat memenuhi keperluan pendidikan tetapi untuk memberikan pendidikan yang
seimbang dan menyeluruh dari aspek kognitif, psikomotor dan afektif.
Buku teks yang diperakui oleh Kementerian
Pendidikan Malaysia telah melepasi beberapa tapisan untuk mencapai spesifikasi
kualiti yang ditetapkan berdasarkan sukatan pelajaran dan falsafah pendidikan
kebangsaan.
Dalam website Bahagian Buku Teks, Kementerian
Pelajaran Malaysia menyatakan bahawa
“buku teks ialah buku yang digunakan sebagai bahan asas yang utama dan sumber
maklumat mengenai mata pelajaran atau bidang yang tertentu. Buku teks juga
mencerminkan nilai masyarakat, harapan dan cita-cita sesebuah negara. Di negara
kita buku teks memuatkan perkara seperti Perpaduan Masyarakat, Rukun Negara,
Masyarakat Penyayang dan Wawasan 2020.”
Berikut
adalah pengertian buku teks,
|
|
Sumber: Bahagian Buku
Teks, Kementerian Pelajaran Malaysia
Oleh itu, berdasarkan pengertian buku teks di
atas, buku teks adalah buku yang
mengandungi maklumat dan prinsip-prinsip terperinci tentang mata pelajaran yang
diterima umum dan digunakan secara meluas dalam bilik darjah berdasarkan
piawaian pendidikan kebangsaan walaupun terdapat pelbagai alat bahan bantu
mengajar yang canggih dalam era teknologi maklumat pada masa kini.
2.0 MATLAMAT
MATA PELAJARAN PERDAGANGAN
Memberi pendidikan perdagangan supaya pelajar
mengetahui, memahami dan dapat menggunakan prinsip-prinsip dan amalan positif
dalam bidang perniagaan dan perkhidmatan yang berkaitan. Dengan ini dapat
membantu pelajar menjadi warganegara yang bertanggungjawab, berpandangan jauh,
rasional serta bijaksana dalam membuat sebarang keputusan, yakin diri, sanggup
berdikari dan berani menghadapi persaingan dalam apa juga usaha yang diceburi
berlandaskan sifat amanah dan jujur, untuk kesejahteraan diri, keluarga,
masyarakat dan negara.
3.0 OBJEKTIF
MATA PELAJARAN PERDAGANGAN
3.1 Objektif mata pelajaran perdagangan adalah
untuk membolehkan pelajar :
a.
Mengenalpasti
dan menerangkan struktur dan operasi asas perniagaan, perniagaan dalam negeri
dan antarabangsa.
b.
Mengetahui
dan memahami kepelbagaian kaedah jualan dalam perniagaan.
c.
Mengetahui
dan memahami peranan industri kecil dan sederhana dalam pengeluaran.
d.
Membuat
pilihan tentang jenis milikan perniagaan serta memahami prosedur penubuhannya.
e.
Mengenalpasti
peluang-peluang utama pelaburan di Malaysia dan cara-cara untuk melabur.
f.
Mengetahui
dan memahami kepentingan dan cara bantuan-bantuan dalam perniagaan membantu
pengendalian sesuatu perniagaan dan pengguna.
g.
Memahami
dan menilai etika-etika dalam perniagaan dari aspek perlindungan pengguna
supaya wujud pengguna yang bijak dan rasional.
h.
Mengetahui
dan memahami kepentingan peranan kerajaan dalam membantu perniagaan.
i.
Membina
pengetahuan dan kemahiran asas serta mengukuhkan minat bagi tujuan meneruskan
pendidikan perdagangan di peringkat yang lebih tinggi.
j.
Mengenalpasti
peluang-peluang pekerjaan dengan bijak sama ada bersifat berusaha sendiri atau
bekerja dengan majikan.
4.0 KEKUATAN
YANG TERDAPAT PADA BUKU TEKS
4.1 Ketepatan Isi Kandungan
Isi kandungan buku
teks adalah tepat kerana mengikut
huraian sukatan pelajaran perdagangan yang disediakan oleh Kementerian Pelajaran
Malaysia. Panel penulis buku teks perdagangan tingkatan 5 adalah pakar dalam
bidang mata pelajaran perdagangan. Oleh itu kualiti isi kandungan yang ditulis
sememangnya berkualiti dan berdasarkan kehendak domain pendidikan iaitu
kognitif, psikomotor dan afektif. Selain itu, isi kandungan yang dibuat juga adalah
berdasarkan kepelbagaian pelajar.
4.2 Dokumentasi Buku Teks Lengkap
Isi kandungan
pembelajaran buku teks ini adalah lengkap dan memenuhi piawaian yang ditetapkan
oleh Kementerian Pelajaran Malaysia kerana mengandungi:
a)
Penghargaan
b)
Isi
kandungan
c)
Kata
Pengantar
d)
Pendahuluan
e)
Hasil
Pembelajaran
f)
Objektif
Pembelajaran
g)
Ruangan
Menjana Minda iaitu Info Dagangan, Uji Minda, Fikirkan
h)
Ruangan
Penerokaan iaitu Laman Web dan Merentas Kurikulum
i)
Aktiviti
untuk pelajar secara indivdu dan berkumpulan
j)
Rumusan
k)
Peta
Minda
l)
Latihan
objektif, esei dan kajian kes
m)
Glosari
n)
Senarai
rujukan
o)
Indeks
4.3 Reka Bentuk Isi Kandungan
Setiap bab dan sub
tajuk tersusun dengan teratur. Nota yang disediakan dilampirkan dengan gambar
dan sumber rujukan seperti laman web yang boleh pelajar rujuk. Keluasan isi
kandungan mata pelajaran Perdagangan bukan sahaja
dapat memenuhi keperluan pendidikan sahaja tetapi untuk memberikan pendidikan
yang seimbang dan menyeluruh dari aspek kognitif, psikomotor dan afektif.
4.4 Mendorong Perasaan Ingin Tahu
Fokus kandungan buku
teks dapat mendorong perasaan ingin tahu pelajar untuk mengetahui tentang
sesuatu isu dengan lebih mendalam dan
terperinci. Aktiviti dan kajian kes yang terdapat dalam buku teks sangat membantu pelajar untuk
memperkembangkan daya kreativiti, mengembangkan daya kritikal dan mengembangkan
kemahiran hidup. Ini kerana, fokus isi kandungan pelajaran pedagangan dapat
memberi pendedahan kepada pelajar tentang asas dunia perniagaan seterusnya
menggalakkan mereka untuk menceburi dunia perniagaan secara kecil-kecilan
tetapi guru juga perlu berperanan untuk membimbing pelajar mengaitkan apa yang
dipelajari dengan kehidupan seharian pelajar agar matlamat Kementerian
Pelajaran Malaysia untuk melahirkan insan yang beriman, berakhlak mulia,
berilmu, berketrampilan dan sejahtera tercapai.
4.5 Peta Minda
Di akhir setiap bab
terdapat peta minda (Contoh rujuk lampiran buku teks muka surat 153). Peta
minda adalah salah satu kaedah untuk memudahkan pelajar untuk mengulangkaji
secara cepat dan pantas. Ianya sangat berguna apabila saat akhir untuk
menghadapi peperiksaan. Oleh itu, peta minda dihujung bab adalah sangat sesuai
dan bagus untuk pelajar.
4.6 Laras Bahasa, Istilah Dan Ayat Mudah
Penulis menggunakan laras bahasa, istilah dan ayat yang mudah, jelas dan difahami oleh pelajar dan guru. Penggunaan bahasa
melibatkan beberapa aspek ketepatan, komunikasi, interaktif, kesesuaian dan
logik. Buku teks juga menitikberatkan aspek kesesuaian pelajar bahasa dengan
tahap perkembangan kognitif pelajar.
4.7 Tiada Kesalahan ejaan
Daripada pemerhatian
saya, tiada kesalahan ejaan dalam buku teks tingkatan 5. Ini menunjukkan
penggunaan ejaan adalah mengikut daftar ejaan.
4.8 Maklumat Tambahan
Penulis juga memuatkan maklumat tambahan seperti info dagangan, uji
minda, fikirkan, laman web dan merentas kurikulum dengan grafik yang menarik
untuk tatapan pelajar dan guru. Maklumat tambahan yang
menarik dimuatkan adalah bertujuan untuk meransang pembelajaran untuk
meningkatkan daya pemikiran yang lebih mendalam terhadap tajuk tersebut.
4.9 Ruangan Menjana Minda
Penulis juga
memuatkan ruangan yang menguji minda pelajar iaitu info dagangan, uji minda,
fikirkan. Ruangan info dagangan mendedahkan pelajar dengan maklumat tambahan
untuk membuka minda pelajar yang tidak hanya tertunpu dalam bidang pendidikan
malahan isu semasa. Ruangan uji minda adalah untuk menguji dan merangsang
ingatan pelajar terhadap tajuk yang telah mereka pelajari sepanjang proses
pengajaran dan pembelajaran. Ruangan fikirkan menggalakkan pelajar memikirkan sesuatu yang ada kaitan
dengan apa yang telah dipelajari oleh mereka. (Contoh rujuk lampiran buku teks
muka surat 46 dan 47)
4.10 Ruangan Penerokaan
Penulis juga
memuatkan ruangan laman web dan merentas kurikulum. Ruangan laman web bertujuan
untuk mendedahkan pelajar dalam menerokai maklumat dengan melayari internet
melalui kaedah ini dapat meningkatkan kreativiti pelajar. Ruangan merentas
kurikulum pula mendedahkan maklumat mata pelajaran lain kepada pelajar selain
mata pelajaran perdagangan. (Contoh rujuk lampiran buku teks muka surat 46 dan
120)
5.0 KEKURANGAN
YANG TERDAPAT PADA BUKU TEKS.
5.1 Reka Bentuk Isi Kandungan Tidak Mesra Pelajar
Walaupun setiap bab
dan sub tajuk tersusun dengan teratur tetapi format penulisan teks sukar untuk
pelajar fahami kerana penggunaan struktur ayat yang terlalu panjang menyebabkan
pelajar tidak dapat membezakan isi penting dengan penerangan yang isi tidak
penting. Selain itu, nota terlalu panjang juga akan membuatkan pelajar bosan. (Rujuk
lampiran buku teks muka surat 95) Penggunaan struktur ayat berlainan tetapi
membawa maksud yang sama.
5.2 Kekurangan Latihan Beraras Tinggi
Latihan yang terdapat
dalam buku teks kebanyakan terdiri daripada aras rendah iaitu aras pengetahuan,
kefahaman dan aplikasi. Oleh itu, penulis perlu menambahkan latihan beraras
tinggi supaya dapat mengasah minda kritis dan kritikal mereka.
5.3 Reka Bentuk Grafik, Teks Dan Gambar Tidak
Menarik
Penulis perlu lebih kreatif untuk reka letak grafik, teks dan gambar supaya
ruang dalam buku teks dapat digunakan dengan sebaiknya. Contohnya rujuk lampiran buku
teks muka surat 97 reka letak gambar sangat merugikan ruang buku teks,
sedangkan ruang yang kosong tersebut boleh digunakan untuk meletakkan info
lain.
5.4 Kurang Gambar dan Ilustrasi berwarna
Dalam Spesifikasi
Umum Buku Teks dari website Kementerian Pelajaran Malaysia menyatakan “penggunaan
warna dalam buku teks KBSM bergantung kepada keperluan kandungan mata
pelajaran tersebut tetapi bilangan
halaman berwarna dihadkan bertujuan untuk mengawal harga buku tersebut.”
Disebabkan spesifikasi ini, menyebabkan kenapa buku teks hanya menggunakan
warna yang terhad. Hanya warna biru dan hijau yang paling banyak digunakan.
Halaman gambar dan ilustrasi berwarna juga sangat sedikit bilangannya.
Kebanyakan gambar dan ilustrasi dalam warna hitam dan putih.
5.5 Kurang Paparan Contoh Dan Gambar Untuk
Penerangan
Setiap penerangan
fakta dan isi kandungan lebih baik jika disertakan dengan contoh dan gambar supaya
pelajar dapat merasai situasi dan memahami dengan lebih jelas. Ini kerana,
kebanyakkan isi kandungan perdagangan kebanyakkan maklumat terkini dan akan
mendatangkan masalah kepada pelajar yang tinggal di kawasan kampung yang kurang
pendedahan dengan teknologi masa kini. Justeru tu, pentingnya contoh untuk
setiap penerangan nota. (Rujuk lampiran buku teks muka surat 89) Bab 3
Pengangkutan di bawah tajuk sistem rel, buku teks hanya menulis contoh ERL dan
STAR LRT. Contoh ini mungkin hampir dan relevan untuk pelajar yang tinggal di
Kuala Lumpur tetapi bagi pelajar yang tinggal di Alor Setar pasti
tertanya-tanya apakah ERL dan LRT? Oleh itu, perlunya contoh dan gambar supaya
pelajar lebih nampak dan faham apa yang mereka belajar.
5.6 Maklumat Sukar Diubah
Maklumat buku teks
sukar diubah jika terdapat perubahan maklumat terkini kerana buku teks tidak
boleh disunting serta merta. Penambahan maklumat baru juga mungkin mengambil
masa yang lama sekurang-kurangnya 5 tahun sekali.
5.7 Nilai-Nilai Murni Dinyatakan Secara Tersirat
Nilai-nilai murni tidak dapat dinyatakan secara tersurat dan kadangkala pelajar mungkin
tidak menyedari bahawa tajuk yang dipelajarinya adalah amalan nilai-nilai
murni. Contohnya lampiran buku teks muka surat 208, di bawah tajuk pengguna,
pelajar didedahkan dengan tanggungjawab pengguna yang melibatkan pelajar
bertanggungjawab sosial dan bertanggunjawab terhadap alam semula jadi. Dua
perkara ini sebenarnya adalah nilai murni yang perlu pelajar aplikasikan dalam
kehidupan mereka tetapi mereka tidak menyedarinya.
5.8 Tidak Mempunyai Skema Jawapan
Penulis tidak
melampirkan skema jawapan dan garis panduan jawapan untuk latihan objektif,
esei, kajian kes, uji minda dan fikirkan supaya mereka boleh membuat rujukan.
6.0 CADANGAN
MENAMBAHBAIK BUKU TEKS
6.1 Reka Bentuk Isi Kandungan Mestilah Mesra
Pelajar
Teks nota dalam isi
kandungan dalam buku teks sememangnya disusun dengan sistematik, kemas dan
tersusun. Tetapi perlu menambahbaikan dalam format penulisan teks nota
tersebut. Teks nota yang mesra pelajar mestilah ringkas tetapi mempunyai
maklumat yang padat dan tepat berbanding sebelum ini struktur ayat teks nota
yang terlalu panjang menyebabkan pelajar keliru antara isi penting dan tidak
penting. Oleh itu, dengan nota yang ringkas, padat dan tepat mampu memudahkan
pelajar untuk membaca buku teks.
6.2 Memperbanyakkan Soalan Berbentuk KBKK dan
Beraras Tinggi
Cadangan untuk penambahbaikan
untuk buku teks ini adalah perlu memperbanyakkan latihan yang berbentuk KBKK
dan beraras tinggi. Ini kerana kebanyakkan
soalan latihan yang disedia oleh penulis kebanyakkan dari aras rendah
Taksonomi Bloom. (Rujuk lampiran buku teks muka surat 153 dan 154) Selain itu,
penulis juga perlu memperbanyakkan latihan berbentuk kritikal supaya dapat
mengasah kemahiran berfikir dan komunikasi pelajar
6.3 Reka Bentuk Grafik, Teks Dan Gambar Perlu
Menarik
Reka bentuk grafik, teks dan gambar yang baik dapat menyampaikan maklumat
pembelajaran kepada pelajar dengan cepat
dan proses ingatan dapat ditingkatkan. Oleh itu, reka bentuk grafik, teks dan
gambar perlu menarik supaya dapat menarik perhatian pelajar dan memberikan
keseronokan kepada pelajar ketika membaca buku teks. Selain itu, reka letak
tersebut itu perlu sesuai, harmoni dan ada penegasan.
6.4 Contoh Dan Gambar Terkini Perlu Ditambah
Buku teks yang
disediakan perlulah lebih teliti dan setiap konsep, fakta dan penerangan perlu
disertakan dengan contoh dan gambar terkini supaya pelajar lebih nampak dan
faham apa yang mereka belajar. Selain itu, untuk membantu pelajar yang tinggal
di kampung-kampung kecil yang tidak pernah terdedah dengan perkembangan semasa
lebih memahami dan mendalami tajuk tersebut berdasarkan contoh dan gambar
terkini.
6.5 Memperbanyakkan Gambar dan Ilustrasi berwarna
Pada pendapat saya,
walaupun kos pengeluaran buku teks agak mahal tetapi jika buku teks yang
dikeluarkan itu berkualiti ianya mampu memberi manfaat dan faedah kepada
pelajar, ianya adalah salah satu keperluan untuk diaplikasikan. Ini kerana,
dapat memudahkan pelajar khususnya pelajar yang tahap ekonominya rendah yang
sememangnya tidak mampu membeli buku rujukan. Selain itu untuk memupuk minat
pelajar untuk menggunakan buku teks daripada pelajar membeli buku rujukan yang
menarik paparannya tetapi kurang berkualiti isi kandungannya.
6.6 Kemaskini Maklumat Terkini
Untuk edisi yang
seterusnya diharap penulis dapat mengemaskini fakta bagi sesuatu tajuk yang
dibincangkan supaya tidak menimbulkan kekeliruan kepada pelajar khususnya. Di sebabkan
hal ini, buku teks perlu dikemaskini dan ditukar 5 tahun sekali supaya maklumat
terkini ditambahbaik oleh penulis.
6.7 Membuka Laman Web Untuk Kemaskini Maklumat
Terkini
Kementerian Pelajaran
Malaysian boleh membuka satu pautan laman web untuk penulis mengemaskini data
dan maklumat terkini dalam buku teks dari semasa ke semasa. Dengan cara ini,
guru-guru dapat mengemaskini buku teks dari semasa ke semasa.
6.8 Perlu Menyatakan Nilai-Nilai Murni
Penulis boleh menyediakan ruangan kecil seperti info dagang dan uji minda (Rujuk lampiran buku
teks muka surat 46) untuk menyatakan nilai-nilai murni yang perlu pelajar
terapkan dalam diri mereka. Penambahbaikan pada bahagian penerapan nilai
gagasan amat perlu bagi membentuk individu pelajar yang kuat jati diri sebagai
anak Malaysia. Walaupun
buku teks ini mengandungi unsur-unsur yang menunjukkan
kepekaan terhadap nilai-nilai murni. Namun nilai-nilai murni tersebut tidak
dinyatakan secara tersurat menyebabkan pelajar tidak menyedarinya.
6.9 Peta Konsep sebagai Advance Organizer
Menurut Huo Kok Sen
(2002) dalam Norazlin Zainal Abidin (2008) kesan penggunaan peta konsep ini
telah banyak dilihat keberkesanannya di luar negara sebagai satu advancer
organizer untuk pembelajaran sains. Oleh itu, penambahan peta konsep sebagai
advance organizer pada awal bab dapat membantu pelajar untuk memahami isi
kandungan bab yang akan dipelajari untuk tajuk tersebut. Dengan itu, dapat
menarik minat pelajar untuk menerokai isi kandungan buku teks.
6.10 Skema Jawapan
Penulis boleh
melampirkan skema jawapan dan garis panduan jawapan untuk latihan esei, kajian
kes, uji minda dan fikirkan supaya mereka boleh membuat rujukan. Selain itu,
sebagai garis panduan untuk menjawab latihan berbentuk esei.
7.0
PENUTUP
Lambakan pelbagai jenis buku rujukan
dipasaran menyebabkan buku teks semakin dilupai oleh pelajar. Malah guru juga
lebih suka dan tertarik untuk menggunakan buku rujukan kerana penyediaan
kandungan buku rujukan yang berwarna-warni, ringkas dan menarik sedangkan
buku-buku rujukan tersebut tidak menepati tahap standard yang telah ditetapkan
oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.
Walaupun kebanjiran buku rujukan di pasaran
tetapi fungsi buku teks tidak boleh diambil alih oleh buku rujukan, modul atau
e-buku teks yang telah diubahsuaikan. Buku rujukan tambahan yang lebih
mengutamakan keuntungan semata-mata tidak akan dapat bersaing dengan buku teks.
Ini kerana, buku teks banyak membantu semua pelajar tanpa mengira status
sosioekonomi. Buku teks merupakan bahan bantu mengajar yang penting bagi guru
dan murid. Peranan dan pengaruh buku teks merupakan sangat penting dalam
pencapaian pelajar.
Selain itu, penulisan buku teks mestilah
menepati standard yang dikehendaki oleh sukatan pelajaran untuk menepati
keperluan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang menekan matlamat pendidikan demi
memastikan perkembangan potensi pelajar secara menyeluruh, seimbang dan sepadu
dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani supaya melahirkan modal insan yang
cemerlang, terbilang dan gemilang.
Diharap pada masa akan datang pelajar akan
menjadikan buku teks sebagai sumber rujukan utama dalam mendalami ilmu
pengetahuan. Guru juga perlu menjadi pendorong kepada pelajar untuk menjadikan buku teks sebagai buku yang mudah
dan menyeronokkan.
8.0
BIBLIOGRAFI
Siti Amnah
Sahran, Rahimah Ibrahim dan Maggie Low
Poh Lean. (2003). Perdagangan Tingkatan 5. Selangor: Info-Didik Sdn. Bhd.
Jabatan
Pendidikan Teknikal. (2003). Huraian
Sukatan Pelajaran Kurikulum Bersebadu Sekolah Menengah Perdagangan.
Selangor: Technogains Sdn. Bhd.
Norazlin Zainal Abidin (2008) Kesan Penggunaan Peta Konsep Ke Atas
Pencapaian Mata Pelajaran Rekabentuk Sistem Dalam Kalangan Pelajar Program
Ijazah Sarjana Muda Teknologi Maklumat Dan Multimedia. Tesis Universiti Tun
Hussein Onn Malaysia
Lampiran
II Analisis Buku Teks.
http://www.scribd.com/doc/47221724/LAMPIRAN-II-analisis-buku-teks-table
(Akses 15 Oktober 2012)
Penggunaan
Buku Teks Di Sekolah Menengah Http://Cikguazharrodzi.Blogspot.Com/2010/10/
Penggunaan-Buku-Teks-Di-Sekolah.Html (Akses 15 Oktober 2012)
Bahagian Buku Teks
Kementerian Pelajaran Malaysia. http://www.moe.gov.my/bbt /bukuteks_anatomi.php
(Akses 01November 2012)
Spesifikasi Umum Buku Teks KBSR. http://www.moe.gov.my/bbt/kbsm_speks_umum.php
(Akses 01November 2012)
No comments:
Post a Comment